پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226980
چرخ زندگي 6 ميليون از کار افتاده نمي‌چرخد
تاریخ انتشار : 1395/08/20
نمایش : 862
بر اساس برآوردهاي انجام شده،قريب به 6 ميليون نفر از کارافتاده و نيازمند در کشور وجود دارد که حمايت و پشتيباني مجدانه از آنها بصورت قانونمند،اجتناب ناپذير به نظر مي رسد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها قريب به 90 هزار نفر در انتظار دريافت خدمات بهزيستي به سر مي برند که با احتساب 300 هزار نفر معلولي که در صف طويل دريافت خدمات بهزيستي قرار دارند و همچنين 120 هزار معلولي که بر اساس گزارشات موجود شناسايي نشده اند با اعداد و ارقام سنگيني مواجه مي شويم و ارائه خدمات و تسهيلات به آنها،مستلزم تامين و تخصيص بودجه و اعتبارات سنگين و قابل توجهي است.
 
چندي پيش رئيس يسازمان بهزيستي کشور(انوشيروان محسني بندپي) از ثبت قريب به 1 ميليون و200 هزار نفر معلول در سامانه بهزيستي خبر داد که 300 هزار نفر از اين ميزان در انتظار دريافت خدمات از سازمان مذکور هستند و بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده،مقرر است 50 هزار نفر ازاين تعداد در سال جاري وارد چرخه حمايتي اين مجموعه شوند.
 
با اين آمار و اوصاف طبيعتا ميزان معلولاني که در انتظار دريافت خدمات حمايتي از سازمان اشاره شده هستند بايد به 250 هزار نفر کاهش يابد.
 
البته بعد از مدتي خبري به نقل از محسني بند پي منتشر شد مبني بر اينکه 120 هزار خانوار نيز براي دريافت خدمات بهزيستي در نوبت قرار گرفته اند.
 
* نياز 35 ميليارد توماني براي تحت پوشش قرار گرفتن معلولان
 
حسين نحوي نژاد،معاون توانبخشي سازمان بهزيستي ميزان اعتبارات مورد نياز براي پوشش سالانه معلولان در کشور را 35 ميليارد تومان عنوان مي کند.
 
وي مي افزايد:در حال حاضر حدود 340 هزار نفر تحت پوشش مستمري سازمان بهزيستي قرار دارند و مقرر است در سال جاري 55 هزار نفر که در سال گذشته پشت نوبت خدمات دهي قرار داشتند نيز تحت پوشش قرار گيرند که به واقع در مقايسه با سال گذشته عدد مورد اشاره با افزايش 5 هزار نفري همراه شده است.
 
*مستمري 50 تا 100 هزار توماني
 
وهاب شفيعي،يکي از ناتوانان جسمي ساکن در تهران با اشاره به مستمري 50 تا 100 هزار توماني که براي ناتوانان جسمي و حرکتي در نظر گرفته مي شود عنوان کرد:اين ميزان به هيچ عنوان جوابگوي تامين نيازهاي معلولان نيست و به واقع رقم و عدد پرداختي آنچنان اندک است که حتي نمي توان از آن تحت عنوان مُسَکني براي نيازهاي اين طيف آسيب پذير ياد کرد.
 
وي افزود:اين مستمري محدود نيز مشمول تمامي معلولان نمي شود و به واقع بعد از پيگيري هاي بسيار و نوبت دهي به متقاضيان،برخي موفق مي شوند در اين چرخه قرار گيرند.
 
هومن مرادي،کارشناس آسيب هاي اجتماعي و يکي از مددکاران فعال در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص مشکلات افراد معلول و ازکار افتاده عنوان کرد:راهکار مهار کنترل و برون رفت از چنين مشکلاتي را بايد در تصويب طرح 6 ميليون نفر و تامين اعتبارات لازم براي اجرايي شدن اين امر جستجو کرد.
 
وي افزود:بدون ترديد سازمان بهزيستي نيز مايل به محدود شدن و تشديد مشکلات معلولان و ناتواني جسمي و حرکتي و افراد از کار افتاده نبوده و نيست و عامل اصلي نارسايي ها و کاستي هايي که در اين عرصه احساس مي شود به کمبودهاي مالي و اعتباري معطوف مي شود.
 
کارشناس آسيب هاي اجتماعي و مددکار فعال در استان تهران گفت:طرح حمايت از نيازمندان فاقد درآمد موسوم به طرح 6 ميليون نفر که جامعه معلولان نيز مشمول آن مي شوند از سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده، اما نتيجه بخش بودن اين طرح،مستلزم تصويب،ابلاغ و پيش بيني هاي لازم براي حصول ضمانت اجرايي آن خواهد بود.
 
مرادي عنوان کرد:به نظر بنده اصلي ترين مولفه در اجراي بي کم و کاست اين طرح،به مسائل اعتباراتي معطوف مي شود و شايد اگر در عرصه مالي مشکلات به اين ميزان عميق نبود،طرح مورد اشاره از مدت ها پيش تصويب و اجرايي شده بود.
 
وي افزود:آنچنان که در رسانه ها عنوان شده،رئيس سازمان بهزيستي نيز از افزايش مستمري افراد تحت پوشش تا ضريب 40 درصد استقبال کرده است،اما حصول و تحقق اين امر مستلزم پيش بيني و تامين الزامات مالي و اعتباراتي آن خواهد بود و در شرايطي که مستمري افراد تحت پوشش ماهيانه از 53 هزار تومان براي يک نفر،60 هزارتومان براي 2 نفر، 71 هزار تومان  براي 3 نفر و 82 هزار تومان براي 4 نفر برآورد مي شود،نمي توان به رفع نيازهاي مالي و تامين الزامات اين قشر آسيب پذير اميدوار بود.
 
مرادي در خاتمه يادآور شد:اميد آن مي رود،طرح مورد اشاره در قالبي دو فوريتي و با در نظر گرفتن تسريع زماني هر چه بيشتر در دستورکار مجلس قرار گيرد،زيرا تحقق،اجرا و نتيجه بخش بودن اين موضوع،نقش بسزايي را در محروميت زدايي از کشور،به عنوان يکي از اهداف اصلي و جدي مسئولان ايفاء خواهد کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html